חברת כביש חוצה ישראל, המנהלת את פרויקט בחרה בקבוצה הזוכה במכרז לתכנון הרכבת בהיקף של 320 מיליון שקל. במכרז זכתה שותפות חברת Ineco הספרדית וחברת ינון ייעוץ ומחקר הישראלית
פרויקט הרכבת הקלה מנצרת עילית לחיפה התקדם השבוע צעד משמעותי עם החירתה של החברה הזוכה בתכנון הפרויקט שנחשב למורכב במיוחד וראשוני מסוגו בישראל בהיותו משלב מערכת תחבורה ציבורית בין-עירונית ועירונית חדשנית להסעת המונים. היקפו הכולל של הפרויקט נאמד בהיקף של כ-7 מיליארד שקל. שר התחבורה, ישראל כץ, ציין כי המיזם הענק יחבר את העיר נצרת עילית למרכזית המפרץ בחיפה וממנה לשאר חלקי הארץ, ויסייע לקדם את הצפון והגליל התחתון.
השר כ"ץ אמר בביקורו האחרון בעיר לפני כחודשיים כי דחיפתו של ראש העיר רונן פלוט סייעה להנעת הפרויקט והצבתו בראש סדר העדיפויות, "בעוד מספר שנים יוכל כל תושב בנצרת עילית והסביבה לעלות על רכבת קלה בשכונת מגוריו ולהגיע בנוחות ומהירות למרכזית המפרץ בחיפה, ומשם ישירות לתל אביב ולשאר חלקי הארץ. המיזם יאפשר חיבור מהיר וישיר בין מטרופולין חיפה והגליל התחתון ויגדיל משמעותית את מספר המשתמשים בתחבורה הציבורית", אמר שר התחבורה.
הרכבת הקלה. מהקריות לנצרת עילית צילום: דוברות העירייה
ראש העיר פלוט אמר כי פרויקט הרכבת הוא עובדה מוגמרת ואין ממנו דרך חזרה, "בכל קונסטלציה שלא תהיה הפרויקט הזה יוצא לדרך. מדובר בהשקעה חסרת תקדים בסדר גודל של מיליארדים ולמרות שייקח מספר שנים, התוצאה תהיה שיפור משמעותי של איכות החיים והאטרקטיביות של העיר נצרת עילית".
אורכו של הקו הינו כ-41 ק"מ והוא יכלול כ-19 תחנות איסוף והורדת נוסעים, חניוני חנה וסע, מתחם דיפו ומרכז בקרה. בקו יפעלו כ- 32 קרונות בתדירות נסיעה מקסימלית של כל 4 דקות. תחזית הנוסעים המתוכננת ליום היא כ-100,000 ליום ומהירות הנסיעה המתוכננת במקטע הבינעירוני תעמוד על כ- 100 קמ"ש.
8 תחנות מתוכננות בתוך נצרת עילית צילום: דוברות העירייה
הטכנולוגיה שנבחרה לפרויקט הינה טכנולוגיה מסוג Tram-Train, שילוב של רכבת קלה וכבדה. טכנולוגיה נוחה המקלה על הנוסעים שכן היא מאפשרת נסיעה במקטעים בינעירוניים ועירוניים כאחד, ללא צורך בהחלפת מערכת הסעה. מערכת ההפעלה המתוכננת לרק"ל חיפה –נצרת מושתתת על הזנה חשמלית שמקורה בתחמ"שים של חברת חשמל הממוקמים מחוץ לתכנית ואשר יספקו את החשמל לפעולה.